Tegenslag is enkel een weergave van de realiteit

Geplaatst op 12 december 2017, in categorie Muziek

GODAN

“Toen Arnold Schwarzenegger besloot wereldkampioen bodybuilder te (willen) worden, zei hij het al in één van zijn interviews: ‘‘Om daar te komen hoef je alleen maar nét iets harder te trainen dan anderen.’’ Één van de momenten die Jesse Smits motiveerde om zijn Godan handpannen te produceren. “En toen dacht ik: dat is inderdaad eigenlijk het enige wat ik hoef te doen. Want waarom zou een ander het wel kunnen en ik niet?” aldus Jesse.

Diep verscholen in één van de talloze ruimtes binnen MOOOF kun je de zachte tonen van een handpan horen galmen. Jesse leeft en ademt het percussie-instrument in zijn studio tegenover de Japanse drumschool Yamato , gelegen in het tweede gebouw van MOOOF. De studio – dat inmiddels is uitgebreid naar twee studio’s – Taikostaat vol gereedschap, met in het midden enkel een Arabisch tapijt en een kruk. Quasi fungerend als heilige grond voor het bespelen en demonstreren van zijn versgebakken pannen, zoals menige bezoeker of voorbijganger zou betuigen. Sinds april 2016 verrijkt, verblijdt en verbroedert Jesse de MOOOF community met zijn bulk harmonie, energie en bloeiende onderneming.

Hoe het begon

Het begon allemaal in 2004, Barcelona. Jesse was tijdens zijn video-opleiding op uitwisseling en hoorde de tonen van iemand die op straat een soortgelijke klanksculptuur bespeelde. “Ik was altijd al verzot op muziekinstrumenten. Ik speelde percussie en drumde. Nog voordat ik de man zag spelen in de paadjes van Park Güell, hoorde ik een sound die ik nooit eerder had gehoord. Toen is de vlam overgeslagen,” vertelt Jesse in nostalgische stemming. “Ik werd verliefd en besloot handpannen te bouwen. Het werd een obsessie.” Dit verliep echter niet zonder slag of stoot. “Zo eigenwijs als ik was, besloot ik zonder hulp van anderen zelf het wiel uit te vinden. Iedere kleine bewerking die je doet bij het maken van een handpan luistert ontzettend nauw.”

De eerste vier jaar stonden voor Jesse dan ook in het teken van trial and error, waarbij hij een hoop tegenslagen heeft gekend. “Het vrat me op in het begin, maar het is iets waar je doorheen moet als beginnend vakman.” Anno 2018 kunnen we stellen dat dit wel degelijk de vruchten heeft afgeworpen. Van de minstens vijf handpan producenten in Nederland staat de Godan handpan onder de liefhebbers inmiddels bekend als een piekfijn en kwalitatief hoogstaand staaltje werk. “Doordat ik dit helemaal zelf wilde doen, had ik geen referenties waaraan ik de kwaliteit mat. Dit bleek een zegen te zijn, want de kwaliteit bleek in mijn hoofd veel hoger te liggen dan voor anderen. En die lat bleef alleen maar stijgen door de jaren heen. Dan hoorde ik ineens mensen zeggen: ‘Ik heb nog nooit zo’n mooie pan gehoord.’’

Exclusieve handpannen

Maar streven naar kwaliteit is niet de enige formule voor het behalen van succes. “De normale pannen zoals we die kennen is voor mij verleden tijd. Ten eerste maak ik de pannen echt voor mezelf, omdat ik er heel veel plezier uit haal. Daarnaast houd ik de pannen exclusief; het liefst heb ik een ervaren handpan-bespeler als klant of iemand die me bijvoorbeeld benadert voor een project en me vraagt om een custom model.

“Ik heb zoveel meer geleerd dan bouwen alleen. Ik wil mezelf het gevoel geven dat niks onmogelijk is – en dat heb ik bewezen door het zélf te doen. Dat is zo’n belangrijke les.”

“Ik geniet ervan om onder de mensen te zijn. MOOOF is net een dorp; er lopen zoveel verschillende mensen rond vanuit zulke uiteenlopende disciplines. Keigezellig.”
(Blog Jesse Smits)